Wiedeńczyk

„Wiedeńczyk” to egzemplarz transportowo-desantowej wersji samolotu typu AN-2 (popularnie zwanego „Antek”), skonstruowanego w biurze Olega Antonowa w 1947 roku. Samolot o numerze fabrycznym 1G7447 został wyprodukowany w 1966 roku w zakładach lotniczych WSK PZL Mielec, które były głównym producentem "Antków". Z fabryki trafił do służby w jednostce transportowej lotnictwa wojskowego, stacjonującej na podkrakowskich Balicach.

Jego wyjątkowość związana jest z pewną dramatyczną historią, która miała miejsce podczas stanu wojennego. Pewnego wiosennego dnia 1982 roku członkowie jednej z załóg wykonujących loty treningowo-operacyjne na tym samolocie podjęli decyzję o ucieczce z kraju do Austrii. Po wykonaniu międzylądowania na podkrakowskiej łące oraz zabraniu rodzin lotników samolot wykonał lot na małej wysokości nad trudnym górzystym terenem Czechosłowacji i Austrii, szczęśliwie lądując na lotnisku Wiedeń-Schwechat.

Lotnicy wystąpili o azyl, natomiast samolot wrócił do Polski.  Po powrocie do kraju (13 kwietnia 1982) nasz AN-2 zwany odtąd najpierw nieformalnie, a później również oficjalnie „Wiedeńczykiem” nadal wykonywał misje na rzecz wojska – aż do wycofania ze służby latem latem 2012 roku i przekazania go do Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Jednak nie dane jest mu odpoczywać, bowiem dwóch entuzjastów lotnictwa mając na uwadze dobry stan techniczny samolotu oraz potrzebę promocji polskiego lotnictwa postanowiło przywrócić „Wiedeńczyka” do latania. W ten oto sposób samolot ten znalazł się pod wspólną kuratelą Muzeum Lotnictwa Polskiego i utworzonej na potrzeby reaktywacji samolotu Fundacji Wiedeńczyk.

Samolot An-2 "Wiedeńczyk" jest latającym eksponatem Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Partnerzy / Sponsorzy:
 
   Copyright by Fundacja "Wiedeńczyk" AN-2   •  adres: Muzeum Lotnictwa Polskiego, 31-864 Kraków, al. Jana Pawła II 39   •  e-mail: fundacja@wiedenczyk.pl